loading...
شیمی آلی
فاریابی بازدید : 247 پنجشنبه 20 تیر 1392 نظرات (0)

مصاحبه دپارتمان شیمی با الهه یزدانی رتبه ۱ کنکور کارشناسی ارشد شیمی در سال ۱۳۹۲

۱- ضمن تبریک به شما در ابتدا لطفا درصدهای خود در دروس کنکور و رتبه هایتان را د ر گرایش های مختلف بیان کنید؟

زبان: %۸۴

آلی: %۷۷

معدنی: ۶۳%

تجزیه: %۶۷

شیمی فیزیک: %۶۳

رتبه ها:      شیمی فیزیک:۱    تجزیه:۱    معدنی:۱      آلی:۱

۲- پس از برگزاری آزمون، توقع چه رتبه ای را داشتید؟ آیا درصدهای اعلامی در کارنامه به درصدهایی که حدس می زدید نزدیک بود؟

زیاد به اینکه رتبه ام چند میشود فکر نکرده بودم؛ ولی با توجه به درصدها و رتبه کنکور سال گذشته انتظار داشتم که تک رقمی بشوم. درصدهای اعلامی هم تا حد زیادی به درصدهایی که حساب کرده بودم، نزدیک بود.

 

3- رشته و دانشگاه محل تحصیل شما در مقطع کارشناسی  چه بوده است و با چه معدلی در این مقطع فارغ التحصیل شده اید؟

شیمی محض دانشگاه صنعتی شریف و معدلم هم ۱۸٫۸۱ است .

۴- به کدام گرایش علاقه دارید؟ و دوست دارید در کدام زمینه تحقیقاتی کار کنید؟

من به همه گرایش ها علاقه دارم، البته به معدنی کمتر از بقیه و با توجه به اینکه به نظرم در گرایش شیمی آلی کارهای مفیدتری می شود انجام داد و من هم توانایی بیشتری در آن دارم، این گرایش را برای ادامه تحصیل انتخاب کردم. در کل زمینه تحقیقاتی مدنظرم هست که حالتی تلفیقی از علوم مختلف را داشته باشد. ان شاالله  در دوران ارشد در زمینه نانوکاتالیست های مغناطیسی کارخواهم کرد.

۵- آیا در کنکورهای کارشناسی ارشد سالهای قبل نیز شرکت داشتید؟ در صورت شرکت، رتبه شما چند بوده است و سطح کنکور ارشد سراسری سال ۹۲ را در مقایسه با سالهای قبل چگونه ارزیابی می کنید؟

بله . سال گذشته در کنکور شرکت کردم و رتبه ۲ را کسب کردم. به نظرم در کل امسال سخت تر بود ولی زبان و تجزیه و معدنی نسبت به سال گذشته کمی آسان تر بودند.

 

6- آیا در کلاسهای کنکور و آزمونهای آزمایشی موسسات آمادگی کنکور شرکت داشتید؟ این آزمونها و کلاسها را تا چه حد در موفقیت خود موثر می دانید؟اگر در آزمونها شرکت داشتید معمولا چه رتبه ای کسب می نمودید؟

نه در کلاس های کنکور و آزمونی شرکت نکردم.

 

7- از چه زمانی شروع به مطالعه دروس نمودید و به طور متوسط روزانه چه مقدار مطالعه داشتید؟

به طور خاص برای کنکور ارشد شاید حداکثر ۱ ماه مطالعه کردم، روزانه ۳ الی ۴ ساعت. و روزهای نزدیک به آزمون ۷ ، ۸ ساعت در مجموع مطالعه و حل سوالات کنکور سالهای قبل.

۸- کتابها و منابع پیشنهادی شما در هر یک از دروس امتحانی کدامها هستند و در هر درس چه توصیه های خاصی به داوطلبان دارید؟

به نظر من بهتر است دانشجویان در طول تحصیل کارشناسی از کتاب های مرجع برای یادگرفتن دروس استفاده کنند، چون می توانند عمیق تر و کامل تر آن دروس را یادبگیرند و همچنین به نظر من در مرحله اول مهم این است که روح کلی حاکم بر آن علم را یاد بگیریم، یعنی اینکه مثلا تمام واکنش هایی که در شیمی آلی انجام می شوند را می توان با چند قاعده کلی حدس زد. اینکه کلا مولکولها از این کارهایی که می کنند چه هدفی دارند. وقتی این روح کلی کشف شد، آدم می تواند هر مسئله ای را تا حد زیادی حل کند. به نظرم در بیشتردرس ها این مسئله خیلی مهم است. بعد از آن نوبت به حل مسئله می رسد. در حل مسئله هم در ابتدا استفاده از کتاب های مرجع مفیدتر است. چون مسئله های چالش برانگیزتری دارند و باعث می شوند ذهن دانشجو باز شود. استفاده از کتاب تشریح مسائل هم بعد از اینکه خود فرد روی مسئله به اندازه کافی فکر کرد، خیلی مفید است. بعد از آن در سال کنکور حل تست برای تنظیم سرعت و سنجیدن دقت می تواند موثر باشد.

در شیمی آلی کتاب موریسون و بوید و تمرین های ولهارد ، در شیمی تجزیه اسکوگ و شیمی فیزیک لواین به نظرم منابع خوبی هستند.

Organic Chemistry, Robert T. Morrison, Robert N. Boyd

Organic Chemistry: K. Peter C. Vollhardt, Neil E. Schore

Fundamentals of Analytical Chemistry: Douglas A. Skoog, Donald M. West, F. James Holler, Stanley R. Crouch

Physical Chemistry: Ira Levine

9- نظرتان در مورد اپلای و تحصیلات خارج از کشور چیست؟

به نظرم به طور کلی انگیزه افراد از تحصیل در خارج از کشور را می توان در سه مورد خلاصه کرد: یک گروه از این افراد شیفته علم هستند و می بینند که در خارج از کشور شرایط برای کسب علم بیشتر از اینجا فراهم است. یک گروه از ادامه تحصیل به عنوان بهانه ای برای رسیدن به رفاه بیشتر با زندگی و کار و اقامت در کشورهای خارجی استفاده می کنند. یک گروه هم می گویند می رویم آنجا علم دست اول را کسب می کنیم و برمی گردیم و به کشورمان خدمت می کنیم .

افرادی که با انگیزه اول می روند به نظرم کم هستند و بیشتر افراد با دو انگیزه بعدی، راهی کشورهای خارجی می شوند. انگیزه گروه دوم هم که فقط به منفعت شخصی خودشان برمیگردد و به نظرم درصد این افراد هم خیلی زیاد نیست. اما انگیزه سوم که ایدئولوژی بزرگی پشت سرش دارد، قشر وسیعی از دانشجویان را درگیر خودش می کند. در پاسخ به این گروه اول باید بپرسیم که در دنیای امروز با تحصیل در کشورهای غربی برای خدمت به کشور چه چیزی به دست می آوریم و چه چیزی را از دست می دهیم؟ جوابی که من در این سالها به آن رسیده ام این است که واقعا چیز زیادی به دست نمی آوریم، چون علمی که آنجا کسب می کنیم، خیلی سطحش با  مسائلی که ما امروزه با آنها در کشورمان روبه رو هستیم، تفاوت دارد و عملا علم آنجا به درد خدمت به اینجا نمی خورد . و چیزی که کشور ما و امت اسلامی از دست می دهد، خیلی بیشتر است؛ تک تک کارهای تحقیقاتی آنجا قطعا نمودی عینی در صنعت و به خصوص صنایع دفاعی خواهد داشت و موجب پیشرفت بیشتر غرب و تهاجم آن (به هر شکل ) به سرزمین ما خواهد شد و پیشرفت بیشتر آنجا ما را در رقابت ضعیف تر می کند و این ما فقط یک کشور به نام ایران نیست، که یک تمدن بزرگ به نام اسلام است. علاوه براین ها ما امروز در صحنه سومین جنگ با غرب هستیم و این بار عرصه این جنگ زندگی روزمره ما را هدف گرفته است و مبارزه امروز در جهاد اقتصادی نهفته است. در فیلم های دفاع مقدس می بینیم که افرادی به بهانه های مختلف کشور را در زمان جنگ ترک می کردند و قطعا همه ما حس خوبی نسبت به آن افراد نداریم؛ فرار از صحنه جنگ امروز اگر زشت تر از آن نباشد، به همان اندازه تاسف برانگیز است.

۱۰- اگر به زمان انتخاب رشته ورودی کارشناسی برگردید دوباره شیمی را انتخاب می کنید؟

نه به احتمال خیلی زیاد شیمی را انتخاب نمی کردم. آن موقع علم فی نفسه برای من ارزش داشت ولی امروز بیشتر کاربرد صنعتی برایم مهم است. و شیمی – این شیمی که ما در دانشگاه می خوانیم و تحقیقاتی که در آن انجام می شود –  برای صنعت امروز کشور مفید نیست و خیلی سطح بالاتری دارد. اگر دوباره به آن زمان برگردم مهندسی پلیمر را انتخاب می کنم که در تمام سالهای دبیرستان میخواستم پلیمر بخوانم ولی در زمان انتخاب رشته تحت تاثیر مشورت بعضی افراد قرار گرفتم و شیمی" شریف "را انتخاب کردم.

۱۱- از چه موضوعی در شیمی بسیار خوشتان می آید و از چه موضوعی متنفرید؟

کلا از بیشتر زمینه ها خوشم می آید ولی به طور خاص از مباحث کمّی اوربیتال های مولکولی و روش های محاسباتی آن خوشم می آید و می شود گفت که از شیمی معدنی کمی تنفر دارم. چون خیلی مباحث آن سطحی است – احتمالا در این حدی که به ما تدریس می شود – و از شاخه های دیگر شیمی به عاریت گرفته شده و انگار هیچ روح حاکمی برآن وجود ندارد .

۱۲- به نظرتان وقت گذاشتن بر روی کنکور مهم تر است یا کار کردن روی زمینه های پژوهشی و مقاله دادن؟

به نظر من آن چیزی که عامل اصلی موفقیت در کنکور است، وقت  جداگانه ای از کارهای دیگر نمی خواهد و در واقع همان گذراندن دروس کارشناسی است که در طی چهارسال انجام می شود. کارکردن در زمینه های پژوهشی هم خیلی مهم است، ولی به شرطی که آدم پایه های علمی لازم برای آن را داشته باشد. مثلا اگر یک نفر بخواهد در سال اول و یا حتی دوم کارشناسی در زمینه های پژوهشی کار کند، کار بیهوده ای است؛ چون هنوز عملا چیزی از شیمی یادنگرفته است و فقط وقت خودش و پول دانشکده را هدر می دهد. البته آشنایی با زمینه های پژوهشی مختلف می تواند در دو سال اول انجام شود و باعث انگیزه و علاقه بیشتر فرد برای تحصیل خواهد شد .

۱۳- به طور کلی چه توصیه هایی در خصوص نحوه مطالعه داوطلبان و آمادگی برای کنکور سراسری کارشناسی ارشد دارید؟

همان طور که گفتم فهم عمیق دروس خیلی مهم است و بعد از آن دقت و سرعت. بنابراین موفقیت در کنکور ارشد حاصل چهار سال تلاش است نه فقط چندماهی مانده به کنکور. پس اولین کار خواندن کتاب های مرجع و حل مسائل آنها در طی چهارسال کارشناسی است و بعدازآن تست زدن در چندماه تا یک سال قبل از کنکور ارشد .

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    پیوندهای روزانه
    آمار سایت
  • کل مطالب : 8
  • کل نظرات : 10
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 11
  • آی پی دیروز : 2
  • بازدید امروز : 13
  • باردید دیروز : 3
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 27
  • بازدید ماه : 20
  • بازدید سال : 198
  • بازدید کلی : 9,688
  • کدهای اختصاصی